Nike to amerykańska firma, która zasłynęła produkując obuwie, odzież oraz akcesoria sportowe. Nazwa została wybrana przez Jeff’a Johnsona, nie bez powodu. Pochodzi od greckiej bogini zwycięstwa Nike, która kojarzona jest ze sportem i z greckimi igrzyskami. Siedziba firmy mieści się w Washington County w stanie Oregon w USA. Firma Nike zatrudnia obecnie ponad 35 tys. osób na całym świecie.
Nike powstała w 1964 roku w Washington County. Zaczęła funkcjonować pod nazwą Blue Robron Sports. Założycielami byli Bill Bowerman i Philips Knight (prezes firmy do 2004 roku). Początkowo firma zajmowała się sprzedażą obuwia marki Onitsuka Tiger, a jej działalność ograniczała się wyłącznie do organizowania imprez sportowych w stanie Oregon w USA.
W 1971 roku powstał pierwszy salon BRS w miejscowości Santa Monica. W 1971 firma zrezygnowała ze współpracy z Onitsuka i stworzyła własną linię obuwia sportowego ,,Smoosh”. Wówczas po raz pierwszy użyto słowa Nike jako nazwy kolekcji butów piłkarskich. Nazwę tę zaproponował Jeff Johnson. Rok później całą kolekcję obuwniczą nazwano Nike. W tym samych roku linia obuwia była promowana w zawodach ,,US Olympionic Track & Field Trias”.
Tenisista Ilie Năstase jako pierwszy zdecydował się na podpisanie umowy na wyłączność z firmą Nike. W 1974 roku powstała kolekcja tenisówek Wafle, która przyniosła firmie niebywałą popularność w USA. W 1977 roku firma wypuściła pierwszą kampanię reklamową z hasłem ,, There is no finish line”, czyli ,, Nie ma granic”.
W 1978 roku firma Blue Gibbon Sport dokonała oficjalnej zmiany nazwy na Nike. Od 1979 roku rozpoczęto wprowadzanie innowacyjnych sposobów produkcji obuwia. M. Frank Rudy był twórcą technologii powietrznej zastosowanej w butach Nike. Poprzez wypełnienie podeszwy buta membranami zawierającymi powietrze zwiększono amortyzację obuwia podczas biegu. W 1982 roku technologia powietrzna została zastosowana także w specjalistycznej linii obuwia koszykarskiego – ,, Air Force”.
W 1985 roku Michael Jordan, niezwykle popularny koszykarz NBA zdecydował się na współpracę reklamową z firmą Nike. Do celów promocyjnych użyczył swojego nazwiska. ,,Air Jordan” to nazwa tamtejszej kolekcji obuwia dla koszykarzy. W 1988 roku rozpoczęła się kolejna kampania reklamowa okraszona sloganem ,,Just do it”, czyli ,,Po prostu zrób to”. 1995 rok to czas współpracy ze światowymi drużynami piłkarskimi m.in. firma podpisała kontrakt z Arsenal Londyn (poszerzenie dystrybucji produktów na rynek europejski).
W 1998 roku wybuchnął skandal, który okrył hańbą wielki już wtedy koncern obuwniczy Nike. Firma posiada 124 fabryki w krajach Dalekiego Wschodu. Wykryto wówczas, iż firma dopuściła się wyzysku na pracownikach fabryk. Łamane były tam podstawowe praca człowieka. Firma Nike oficjalnie przyznała się do zmuszania pracowników do pracy ponad siły (nadgodziny), nie przestrzegania zasad bhp i nie udostępniania odpowiedniej ilości wody pitnej. Przy produkcji zatrudniane były też dzieci.
Wszelkie formy sprzeciwu były odpierane przez pracodawców w formie zaniżania i tak już wystarczająco niskich stawek godzinowych. Przeciwko firmie Nike wystąpiły organizacje obrony praw człowieka. Wobec takiej sytuacji Nike opublikowała raport o wypłaceniu odszkodowań osobom, które zostały pokrzywdzone. Oprócz tego firma zdecydowała się na podjęcie nowej polityki zatrudnienia polegającej na ograniczeniu wiekowym pracowników oraz zamontowaniu stałego monitoringu w fabrykach.
W 2002 roku Nike przyłączyła się do walki z otyłością wśród Amerykanów. Kampania ,, NikeGO” miała na celu nie tylko promowanie wyrobów firmy, ale również zachęcanie nastolatków do aktywnego spędzania czasu. Sukcesem 2003 roku było wykupienie firmy Converse za 305 mln dolarów. W 2006 roku firma Nike zainteresowała się rynkiem krykietowym i podpisała umowę z indyjską drużyną. Rok 2006 zakończył się odnotowaniem dochodów firmy w wysokości 15 mld dolarów.
Nike nie sponsoruje żadnego polskiego klubu piłkarskiego, jednakże od 2008 roku podpisała kontrakt z reprezentacją Polski w piłce nożnej. Gracze reprezentacji będą nosili stroje marki Nike aż do 2014, wtedy odbędzie się mundial w Brazylii. W produkcji strojów zastosowano nowoczesną technologię Nike Sphere Dry, która powoduje, że pot przedostaje się na zewnątrz tkaniny i dzięki temu może szybciej wyparować. Siatkowane elementy nadają ubraniu lepszą wentylację, a materiał nie przykleja się do skóry. Koszulki są węższe od poprzednich, co zmniejsza możliwość pociągnięcia zawodnika za koszulkę. Oprócz tego krój ,,slim” zapewnia atrakcyjny wygląd na boisku. Stroje marki Nike mają zapewnić graczom swobodę ruchów i wygodę w użytkowaniu.
Kolekcja Nike wiosna-lato 2011
Nike produkuje przede wszystkim obuwie sportowe, ale w salonach Nike możemy nabyć nie tylko buty, ale też ubrania: spodnie, koszulki, bluzy, kurtki i dodatki, na przykład: torebki, zegarki, opaski czy czapki. Firma produkuje odzież damską i męską. Dostępnych jest wiele linii odzieżowych, o różnym przeznaczeniu – NikeFootball dla piłkarzy, NikeBasketball dla miłośników koszykówki, NikeWoman dla kobiet lubiących wyglądać atrakcyjnie podczas uprawiania sportu.
Nike wiosna-lato 2011 pokazuje, że buty i ubrania są jeszcze bardziej wygodne i funkcjonalne, niż kiedykolwiek. Buty do biegania są wygodne, nowoczesne i modne. Kolekcje ubrań zostały stworzone z odpowiednich, przepuszczających powietrze tkanin np. materiał Nike Dri-FIT, który szczególnie wchłania pot nagromadzony na powierzchni skóry podczas treningu. Stroje nie odbiegają od najnowszych trendów mody.
Sklepy Nike:
Nike Warszawa, Galeria Mokotów, ul. Wołoska 12
Nike Warszawa, Centrum Handlowe Promenada, ul. Ostrobramska 75C
Nike Warszawa, Centrum Handlowe Targówek, ul. Głębocka 12
Nike Warszawa, Centrum Handlowe Geant, ul. Puławska 427
Nike Kraków, Centrum Handlowe M1, Al. Pokoju 2
Nike Katowice, Mirapol, ul. Młyńska 12
Nike Poznań, CH Auchan, ul. Św. Antoniego 2
Nike Poznań, Centrum Handlowe M1, ul. Szwajcarska 14
Nike Gdańsk, Centrum Handlowe Klif, Al. Zwycięstwa 256
Nike Gdańsk, Galeria Bałtycka, ul Grunwaldzka 141
Komentarze są zamknięte, ale 1 | Trackbacks i Pingbacks są otwarte.